Na początku roku przedszkolnego pojawia się zazwyczaj temat związany z bezpieczeństwem na ulicy. Dlatego też, ten wpis potraktujcie jak rozszerzenie tego tematu o potrzebne materiały. Znajdziecie dziś plakaty, numery alarmowe, karty pracy, karty obrazkowe, a nawet grę planszową. Zaczynajmy więc 🙂
Bezpieczeństwo na ulicy – czuje się bezpiecznie w drodze do przedszkola
- Powitanie – zabawa Samochody
Zabawa polega na swobodnym bieganiu na sali i naśladowaniu jeżdżących samochodów. Na hasło nauczyciela: Samochodziki witają się – dzieci zatrzymują się i przybijają piątkę stojącemu najbliżej siebie koledze lub koleżance. Aby trochę rozruszać dzieci przed zajęciami można dodatkowo wprowadzić komendy w stylu: samochodziki podskakują pięć razy, samochodziki kucają, samochodziki robią dwa obroty, itp.
2. Plakat na ulicy – wprowadzenie do tematu
Na początku zajęć, nauczyciel przedstawia dzieciom siedzącym w kole na dywanie plakat, który dołączyłam poniżej do pobrania. Plakat przedstawia ruchliwą ulicę. Dzieci na ochotnika omawiają plakat, opisują co na nim widzą i przytaczają swoje wspomnienia z podobnych sytuacji. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze do plakatu:
- Gdzie jest zebra/pasy?
- gdzie jest sygnalizator świetlny?
- Na jakim świetle przejeżdzają samochody?
- Na jakim świetle mogą przejść ludzie?
3. Praca pana policjanta – karty obrazkowe
Po rozmowie na temat plakatu nauczyciel przybliża dzieciom postać policjanta i rozpoczyna się rozmowa o tym, jak ważna jest jego praca. Aby łatwiej było dzieciom przyswoić wiadomości na ten temat, proponuję wykorzystać elementy wizualne, takie jak przygotowane przeze mnie karty pracy. Znajdziecie w nich postać policjanta, jego atrybuty, ale również przejście dla pieszych, sygnalizator świetlny czy znak drogowy.
4. Zielone, czerwone światło – zabawa ruchowa
Do tej zabawy potrzebne będzie wydrukowanie z dołączonych poniżej materiałów dwa sygnalizatory. Na pierwszym z nich świeci się zielone światło, na drugim czerwone. Bawimy się na całej długości sali. Wszystkie dzieci stają w linii na starcie (stworzonym z taśmy dwustronne, lub położonych szarf). Nauczyciel staje na drugim końcu sali. Kiedy wypowie słowa: zielone światło i wskaże sygnalizator z zielonym światłem dzieci biegną (lub idą – do ustalenia) w stronę nauczyciela – mety. Kiedy Nauczyciel wskaże karton z zapalonym czerwonym światłem i powie: czerwone światło – grupa zastyga w miejscu i nie rusza się do momentu zielonego światła. Nauczyciel zmienia światła, do momentu, w którym wszystkie osoby dostaną się na metę. Wygrywa osoba, która metę przekroczy jako pierwsza.
5. Znaki drogowe – Memory
Docelowo są to karty do gry Memory, wystarczy tylko wydrukować je podwójnie z jakimś tłem, ale kartoniki ze znakami można też wykorzystać podczas zajęć dydaktycznych. W młodszych grupach można tylko wspomnieć o istnieniu znaków drogowych, a później użyć ich do nauki figur geometrycznych. Można je posegregować w zbiory, do różnych szarf (znaki okrągłe, trójkątne i kwadratowe). W starszych grupach natomiast, warto, aby dzieci zapamiętały znaczenie niektórych znaków (zwłaszcza, tych dotyczących pieszych).
6. Rysuj po śladzie – karta pracy
Ostatnim elementem przedpołudniowych zajęć jest karta pracy, w której zadaniem przedszkolaków jest dotrzeć po śladzie do znaków drogowych.
7. Plakat z numerami alarmowymi
Do zapamiętania przez dzieci i koniecznie powieszenia w sali, zostawiam też plakat z trzema ważnymi numerami, które mogą uratować życie. Takiej wiedzy, nigdy za wiele 🙂
Zajęcia dodatkowe po południu
Z racji tego, że materiałów stworzyłam więcej, niż przewiduje to czas jaki mamy do wykorzystania na dydaktykę, kolejne z nich, można wykorzystać po południu, kiedy to dzieci jest już mniej i atmosfera jest bardziej kameralna. Dziś są to kolorowanki i gra planszowa.
- Kolorowanki z miejscami, znajdującymi się w mieście
Są to między innymi: szkoła, poczta, muzeum itp. Link do kolorowanek znajdziecie poniżej.
- Gra planszowa: Na ulicy…
Do pobrania oprócz planszy do gry i potrzebnych materiałów znajdziecie także całą instrukcję. Zaopatrzcie się tylko w kostkę i pionki i gotowe 🙂
Temat bezpieczeństwa dzieci na ulicy jest bardzo ważny, ale także bardzo rozległy. Na takie zajęcia można też pokusić się o zaproszenie pana policjanta, strażaka czy ratownika medycznego. Najlepiej byłoby temat ten analizować z dziećmi przynajmniej przez jeden tydzień, codziennie powtarzając numery alarmowe.