Grzybobranie to temat dzisiejszych zajęć. Znajdziecie w nim wiersz, zagadki, karty obrazkowe, zabawy, karty pracy i pracę plastyczną, czyli tak zwany pełen pakiet 🙂 Dzieci dowiedzą się jak odróżnić grzyby jadalne od trujących, ale też dobrze i miło spędzą czas. Zaczynajmy!
Idziemy na grzyby! – scenariusz zajęć
- Grzybki hop do koszyka – zabawa powitalna
Nauczyciel przed zabawą rozkłada na dywanie parę zielonych szarf i parę czerwonych. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło nauczyciela: Grzyby jadalne – dzieci wskakują do zielonych szarf, na hasło: grzyby trujące: wskakują do szarf czerwonych. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Karty obrazkowe – wprowadzenie do tematu
Dzieci siadają w kole na dywanie, a nauczyciel pokazuje karty obrazkowe z grzybami i nazywa je. Omawia z dziećmi dokładnie ilustracje grzybów znajdujących się na obrazkach. Następnie nauczyciel opowiada dzieciom, które grzyby są jadalne, a które trujące i absolutnie nie można ich zrywać ani jeść. (na ilustracjach grzyby trujące mają czerwoną ramkę, a jadalne żółtą).
Później nauczyciel kładzie na dywanie dwie obręcze hula-hop. Dzieci z pomocą nauczyciela dzielą grzyby na jadalne i trujące, wkładając je do odpowiedniej obręczy.
3. Zbieramy grzyby – zabawa ruchowa
Do zabawy potrzebne będą materiały, które są dołączone do pobrania poniżej. Nauczyciel przed zabawą drukuje, laminuje i wycina kartoniki z grzybami i rozkłada je luzem na dywanie obrazkiem do góry. Dzieci w rytm tamburyna chodzą po dywanie, omijając kartoniki. Na hasło nauczyciela: zbieramy grzyby, dzieci schylają i zbierają tylko te jadalne grzyby! trujące zostawiają na dywanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.
4. Na grzyby – słuchanie wiersza Ireny Ejsymond
Dzieci słuchają czytanego przez nauczyciela wiersza (dołączony w pliku pdf jako plakat na gazetkę) i odpowiadają na pytania:
- kto i po co wyruszył do lasu? (ślimak na grzyby)
- Jakie grzyby znalazł ślimak w lesie? (maślak, sitarz, kozak, rydz, borowiki, kurka, muchomor, kanie, gąski, boczniaki)
- jakie zwierzątka spotkał ślimak w lesie? (jeż, robaki, jeleń, sarny, dziki, mysz)
- Kto jeszcze chce zebrać grzyby? (grzybiarz)
- Kto to jest grzybiarz?
- Czy Wy też chodzicie do lasu na grzyby/lub ktoś z Waszej rodziny?
5. Zagadki o grzybach
W pliku do pobrania znajdziecie zagadki o czterech znanych grzybach.
6. Od najmniejszego do największego – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel dzieli dzieci na grupy trzy lub cztero osobowe i karty z grzybkami drukuje tyle razy ile jest grup. Gotowe kartoniki wkłada do kopert i na zajęciach rozdaje po jednej kopercie każdej grupie. Zadaniem grup jest ułożenie i przyklejenie na kartkę z bloku technicznego grzybków w kolejności od najmniejszego do największego. W starszych grupach można utrudnić zadanie to zadanie na czas (kto pierwszy ten lepszy).
7. Karty pracy
Dzieci uzupełniają trzy różne karty pracy o grzybkach. W pierwszej muszą połączyć grzybki z ich cieniami. W drugiej pokolorować grzybka używając tylko trzech kolorów, a w trzeciej policzyć grzyby.
8. Tworzymy grzybka – praca plastyczna
Do pracy plastycznej, oprócz sylwetki grzybka, którą znajdziecie do pobrania poniżej, potrzebne będą kleje i bibuła. Dzieci dostają obrazek z muchomorkiem. Ich zadaniem jest wyrywać kawałki bibuły, tworzyć z nich kuleczki i przyklejać na grzybka blisko obok siebie, tworząc kolorowego grzybka 🙂
Życzę wam udanych grzybkowych zajęć i do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂
super
SUPER POMYSŁY. NA PEWNO WYKORZYSTAM!