Karty flashcards można podczas zajęć wykorzystać na naprawdę wiele sposobów, a dzisiejszy wpis będzie dotyczył właśnie kilku z nich. Na każde zajęcia przygotuje dla dzieci nowy zestaw kart na nowy temat. Dlatego też tych kart trochę się już nagromadziło, dlaczego więc nie używać ich na wiele ciekawych sposobów, tak, aby nie zostały zapomniane.
Ja dla Was w każdym wpisie dotyczącym nowego tematu zawsze dołączam nowe karty flashcards, więc pewnie Wy także trochę już ich zgromadziliście.
Oczywiście nie jest powiedziane, że przerabiając nowy temat nie możemy wykorzystać do zabawy kart z tematu przerabianego dwa tygodnie temu. Jest wręcz przeciwnie. Im częściej będziemy przypominać słownictwo, którego już kiedyś się uczyliśmy, tym większa jest szansa na zapamiętanie je przez dzieci.
Ja na zajęciach poświęcam jakieś 10-15 min na wdrożenie nowego tematu, a kolejne 15 minut to zabawy z wykorzystaniem materiałów z wcześniejszych zajęć, a więc przypominanie sobie co braliśmy na poprzednich zajęciach. karty flashcards pasują tutaj idealnie, bo łatwo je ze sobą zabrać, nie zajmują dużo miejsca i dzieci je uwielbiają.
Zabawy z wykorzystaniem kart flashcards
- Chowanie karty
Klasyczna zabawa, pozwalająca ćwiczyć umysł i zapamiętywanie. Układamy karty obrazkowe na dywanie obrazkiem do góry (żeby było trudniej, mogą to być pomieszane karty z różnych tematów), dajemy dzieciom chwilkę na zapamiętanie kart, po czym prosimy dzieci o zamknięcie oczu. (najlepiej ruchem naszych dłoni pokazujemy dzieciom, aby one też zakryły oczy dłońmi, wtedy istnieje większa szansa, że nie będą podglądać), po czym chowamy jedną kartę obrazkową. Prosimy dzieci, aby otworzyły oczy i powiedziały, której karty brakuje. Zabawę powtarzamy parę razy.
Please close your eyes now, and I will hide one card.
Ok, now can you open your eyes, please?
What is missing?
- Zamiana kart
Zabawa podobna do chowania kart, tylko w tym przypadku po zamknięciu oczu przez dzieci nie chowamy żadnej z kart, lecz zamieniamy karty miejscami. Po otwarciu przez dzieci oczu prosimy, aby zgadły, które karty zmieniły miejsce.
- Ćwiczenie przyimków
Do tej zabawy oprócz kart obrazkowych będziemy potrzebowali jeszcze krzesełka (myśle, że w przedszkolu nie będzie z tym problemu). Ta zabawa jest trochę trudniejsza, bo oprócz znajomości słownictwa wymaga znajomości przyimków (raczej dla 5 i 6 latków).
Karty nadal leżą na dywanie obok siebie, obrazkiem do góry a krzesełko obok kart. Zadaniem dziecka jest nie tylko wybranie odpowiedniej karty, ale także położenie jej pod, na, obok, za czy przed krzesełkiem.
Przykłady:
Liam, can you put lion on the chair?
Asia, can you put elephant under the chair?
W mieszanej grupie przy tej zabawie młodsze dzieci mogą później przynieść nam karty z powrotem, np.
Marta Can you take lion and give it to me?
- Podawanie kart w kole do muzyki
Puszczamy muzykę, oraz jedną kartę w obieg, aby dzieci podawały ją sobie z rąk do rąk. Gdy muzyka się zatrzyma, dziecko, które trzyma kartę w rękach nazywa obrazek. Oczywiście, grupa zawsze może pomóc, gdy ktoś nie pamięta nazwy. Zabawę powtarzamy z kilkoma obrazkami.
- Wyścig kart
Tutaj także będziemy puszczać karty w obieg, ale, aż dwie na raz. Najpierw dzieci z pośród kart ułożonych na dywanie obrazkiem do góry wybierają dwie karty, które będą ze sobą rywalizować (oczywiście posługując się angielskimi nazwami). Przed rozpoczęciem wyścigu jeszcze raz powtarzamy wszyscy nazwy wybranych kart, po czym przekazujemy w tym samym momencie jedną kartę z jednej strony koła, a druga z drugiej strony. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze podawanie sobie kart, aby jak najszybciej wróciły do nauczyciela. Wygrywa karta, która wróciła jako pierwsza. Zabawę powtarzamy z kolejnym zestawem kart wybranych przez dzieci.
- Odwrócenie ról
Dlatego odwrócenie ról, bo tym razem to nauczyciel zgaduję co przedstawia dana karta flashcards. Wszystkie karty flashcards ułożone są na dywanie obrazkami do dołu (nie widać co znajduje się na karcie). Nauczyciel podnosi jedną kartę do góry obrazkiem w stronę dzieci (a, więc sam teoretycznie nie widzi co znajduje się na karcie) i zadaje dzieciom pytania, czy to ta karta, np.
Nauczyciel: Is this a pig?
Dzieci: Nooooo, it is a cow
Nauczyciel podnosi kolejną kartę: Is this a horse?
Dzieci:Yes, it is a horse
Może odpowiadać wybrane przez nas dziecko, a mogą odpowiadać wszyscy, chętni, lub po prostu ten kto zna odpowiedź.
- Pokazywanie przez dzieci kart
To najprostszy sposób sprawdzenia znajomości słownictwa z danego tematu. Karty położone są na dywanie obrazkiem do góry. Zadaniem dzieci jest wskazanie konkretnego obrazka, np.
Simon, Can you show me where is a car?
Thank you very much, you can come back and sit down.
Julia, Can you show me where are blocks?
thank you Julia.
- Mrugnięcie obrazkiem
Wszystkie karty obrazkowe położone są na dywanie obrazkiem do dołu. Nauczyciel bierze wybraną przez siebie kartę i odsłania tylko na sekundkę, po czym znów ją zasłania. Zadaniem dzieci jest szybkie wychwycenie co znajdowało się na karcie i powiedzenie na głos.
- Rozdawanie kart
Przygotowujemy tyle kart flashcards ile jest dzieci w grupie (mogą być z różnych tematów pomieszane). Rozdajemy każdemu dziecku jedną kartę i prosimy dzieci aby uważnie słuchały, jaką kartę wymówię na głos, bo będą musiały wykonać polecenia, np.
Who has a train, please stand up.
Who has a robot, please turn around.
Who has a doll, please clap.
- Co teraz mówię?
Karty położone są na dywanie obrazkami do góry. Nauczyciel samymi ruchami warg próbuje wypowiedzieć, wybrany wyraz z tych, które leżą na dywanie. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o którą kartę chodzi.
- Lunety
Do tej zabawy karty flashcards nie mogą być zalaminowane, bo naszym zadaniem jest zawinąć kartki w lunety i zawinąć gumką recepturką. Dzieci mają za zadanie patrząc jednym okiem przez lunetę odgadnąć jaki obrazek tam się skrywa (nie mogą to być karty, które dzieci widzą pierwszy raz na oczy, tylko takie, które już znają). Im mocniej zwinięty rulon, tym trudniejsze jest to zadanie, dlatego młodszym dzieciom wystarczy tylko lekko zawinąć, aby wystawała większa część obrazka.
Na dziś to już tyle, ale tego typu wpisy, będą pojawiać się częściej z kolejnymi propozycjami wykorzystania kart obrazkowych. A może macie jakieś swoje pomysły? Śmiało piszcie w komentarzach.