Dziś przygotowałam dla Was wpis o podwodnym życiu. Zwiedzimy morskie głębiny, odkrywając rafy koralowe i żyjątka wodne. Zapraszam was na propozycje zabaw w temacie podwodnego świata i jak zawsze dołączam do nich mnóstwo nowych materiałów dla przedszkolaków 🙂
Co kryje się w głębinach mórz? – propozycja zajęć
- Karty obrazkowe
Karty doskonale sprawdzą się na zapoznanie się z tematem zajęć. Ich wykorzystanie może być naprawdę przeróżne. Ja przygotowałam dziś dla Was dwa różne zestawy kart. Pierwszy to postacie zwierzątek mieszkających pod wodą, a drugi to już fotografie konkretnych gatunków, ale znalazły się tam także obrazki nurka czy łodzi podwodnej.
2. kolorowe morze – zabawa ruchowa
Po zapoznaniu się z tematem proponuję przejść do zabawy ruchowej. Do jej przeprowadzenia potrzebne będą dodatkowe materiały, które znajdziesz do pobrania poniżej. Są to kolorowe karty z morskimi stworzeniami, które po wydrukowaniu najlepiej zalaminować i wyciąć.
Przebieg zabawy:
Dzieci siedzą w kółku, a na środku rozłożone są karty, obrazkiem do dołu. Wszyscy razem śpiewają jedną z morskich piosenek (których propozycje znajdziesz w kolejnym punkcie). Nauczyciel w każdym momencie może przerwać puszczanie muzyki i odkryć jedną z morskich kart. Zadaniem dzieci jest szybkie wstanie, znalezienie w sali rzeczy w tym samym kolorze co na obrazku i zastygnięcie przy niej.
W starszych grupach grę można uatrakcyjnić o element rywalizacji, czyli jeżeli ktoś nie znajdzie i nie zastygnie rzeczy w danym kolorze dopóki nauczyciel znów włączy muzykę, ten odpada. (czas można przyspieszać, tak aby wygrała tylko jedna osoba).
3. Nauka piosenki o podwodnym życiu
Internet proponuje nam wiele piosenek dla dzieci związanych z morskimi przygodami, ale moja ulubiona to: Gdzieś w głębinach morskich fal.
4. Moja wakacyjna muszelka – praca plastyczna
Do pracy plastycznej potrzebny będzie kontur muszelki, który dołączyłam poniżej w plikach do pobrania (do wyboru z dwóch różnych wzorów muszelek). Najlepiej będzie wydrukować je na papierze z bloku technicznego. Moja propozycja wykończenia muszelki to pomalowanie jej farbami, a gdy wyschnie to naklejenie na nią świecących cekinów, a następnie wycięcie jej.
Właściwie na tym docelowe zajęcia mogłyby się zakończyć ale mam dla Was również dwie dodatkowe aktywności, może na kolejny dzień, a może na popołudnia, kiedy dzieci w sali jest już trochę mniej. Pierwsza z nich to kolorowanki, a druga to morska gra planszowa.
5. Kolorowanki o morskich stworzeniach
Kolorowanek jest aż dziesięć i są one bardziej szczegółowe, więc kolorowanie ich powinno zająć dzieciom trochę więcej czasu 🙂
6. Podwodny świat – gra planszowa
Jak przy każdej grze planszowej trzeba posiadać kostkę do gry i pionki, ale resztę mam ja 🙂
Gra składa się z planszy i dodatkowych obrazków do druku (wszystko znajdziecie w plikach poniżej).
Zasady gry:
Drukujemy i laminujemy planszę. Stawiamy ją na środku, tak aby była widoczna dla wszystkich. Obok stawiamy karty dołączone do pliku, (wydrukowane koniecznie dwustronnie wraz z tłem, zalaminowane i wycięte) obrazkiem do dołu (tak, aby dzieci nie widziały co się znajduje na obrazku). Do gry będziecie potrzebować jeszcze kart obrazkowych z punktu pierwszego, ale nie zalaminowanych, a zwiniętych w rulonik (obrazkiem do wewnątrz) i zawiązanych gumką recepturką.
Pionki stawiamy na linii start. Można grać pojedynczo (przy małej ilości dzieci), ale też parami czy grupkami. Gra polega na rzucaniu kostką po kolei i przesuwaniu się o tyle pól, ile wskazują oczka kostki. Polami są gwiazdki w różnych kolorach.Mamy do wyboru trzy kolory gwiazdek, na które może stanąć pionek. Każda gwiazdka to jakieś zadanie to wykonania w zależności od koloru. I tak:
- Jeżeli dziecko (para, lub grupa) stanie na kolorze różowym to ciągnie różową kartę z różowym tłem. Różowe karty przedstawiają różne letnie aktywności. Zadaniem osoby która pociągnie różową kartę jest pokazanie reszcie graczy, co znajduje się na obrazku bez użycia słów (kalambury). Nauczyciel liczy czas. Jeżeli grupa nie odgadnie czynności w przeciągu dwóch minut, to gracz stoi w miejscu jedną kolejkę. Jeżeli odgadnie, to przesuwa się o dwa pola do przodu.
- Jeżeli dziecko stanie na gwiazdce w kolorze niebieskim to ciągnie niebieską kartę, na której ukryte są zwierzątka mieszkające w morzu (zasłonięte grubą rybą). Zadaniem gracza jest odgadnąć co ukryło się pod rybą. Jeżeli poprawnie odgadnie to przesuwa się o jedno pole do przodu. Jeżeli nie, to cofa się o jedno pole.
- Jeżeli gracz stanie na polu zielonym to bierze jedną z przygotowanych wcześniej przez nauczyciela ruletek (związanych gumką recepturką). Jego zadaniem jest zaglądnąć przez jedno oko do środka, niczym marynarz przez lunetę, i odgadnąć jakie zwierzątko tam się ukryło. Jeżeli odgadnie poprawnie to przesuwa się o jedno pole do przodu, a jeżeli nie to omija jedną kolejkę.
Wygrywa osoba, para lub grupa, która pierwsza dojdzie swoim pionkiem do linii mety.
Mam nadzieję, że dzięki tym materiałom i pomysłom uda Wam się przenieść Wasze przedszkolaki w podwodny świat i zaciekawić nim dzieciaki. Na koniec mogę polecić jeszcze wspaniałą książkę wydawnictwa Usborne pod tytułem: Look inside: seas and oceans. Znajdziecie w niej wiele ciekawostek w podwodnego świata, nie tylko dla najmłodszych 🙂