Dziś przygotowałam dla Was nowy scenariusz zajęć wraz ze wszystkimi materiałami do pobrania na zbliżające się mikołajki. Znajdzie się w nim plakat Mikołaja biskupa, wiersz, zabawy matematyczne. Pobawimy się z dziećmi w sortowanie prezentów a nawet karmienie renifera 🙂 Zapraszam na nowy wpis!
Idzie Mikołaj – scenariusz zajęć
- Zgadnij kto to- zabawa wprowadzająca do zajęć
Do zabawy potrzebna będzie czapka Mikołaja. Jedno dziecko, wybrane na ochotnika zakłada czapkę Mikołaja i odwraca się plecami do reszty grupy. Nauczyciel wybiera inne dziecko, które zmienia głos i mówi: Ho, ho, ho!. Dziecko w czapce musi zgadnąć, kto to powiedział. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Plakat Mikołaja biskupa i rozmowa
Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego kółka. Wszyscy siadają a na środku nauczyciel pokazuje dzieciom plakat św. Mikołaja biskupa, który znajdziecie do pobrania poniżej. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie kto przedstawiony jest na obrazku i opisanie go. Nauczyciel opowiada dzieciom historię o biskupie Mikołaju, który rozdawał dzieciom prezenty.
3. Czytanie wiersza o św. Mikołaju
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz pt: Szósty grudnia Haliny Szal i zadaje dzieciom pytania na temat wiersza:
- Kiedy przychodzi Mikołaj do dzieci?
- Co przyniósł Asi, Bartkowi, Zuzi, Kasi, Krzysiowi i Jędrkowi?
- W jakim nastroju Mikołaj wraca do nieba?
- Dlaczego Mikołajowi jest czasem przykro?
- Czy Wy czekacie na przyjście Mikołaja?
- Co Wy chcielibyście dostać od Mikołaja?
- Komu i w jaki sposób możecie pomóc w te święta?
4. Nauka piosenki pt. Gdzie Mikołaj zespołu: Śpiewające Brzdące
Dzieci wraz z nauczycielem śpiewają piosenkę pt: Gdzie Mikołaj zespołu Śpiewające Brzdące.
5. Karmimy renifera – ruchowa zabawa matematyczna
Do zabawy potrzebne będą materiały, które przygotowałam poniżej do pobrania. Renifera drukujemy i przyklejamy do torebki prezentowej, po czym wycinamy mu buzię (robimy otwór w buzi, aby dzieci mogły go karmić kartonikami. Otwór wycinamy razem z pierwszą stroną torebki prezentowej, tak aby kartoniki po rozłożeniu torebki mogły do niej wpadać przy karmieniu renifera).
Drukujemy także małe kartoniki z grzybami i wycinamy je. Dzieci dzielimy na cztery grupy, każda grupa otrzymuje po 15 kartoników z grzybkami.
grupy siedzą na dywanie w swoich kółeczkach, a głodnego renifera ustawiamy po drugiej stronie sali. Nauczyciel opowiada historię o tym, jak renifer jest głodny i musi coś zjeść, żeby mieć siłę, ciągnąc sanie Mikołaja pełne prezentów. Renifery bardzo lubią jeść grzyby.
Nauczyciel wypowiada komendy ile grzybków musi zjeść renifer, a zadaniem grup, jest odliczenie odpowiednią ilość grzybów i podbiegnięcie do renifera i jak najszybsze nakarmienie go. Grupa, która zrobi to najszybciej i poprawnie wygrywa.
W starszych grupach można utrudnić to zadanie i na przykład zapisywać na tablicy dodawanie lub odejmowanie grzybków. np. Renifer musi dzisiaj zjeść: 3+2 grzybki, 7-4, 9+1 itp. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. układamy mikołajkowe rytmy
Do tej zabawy potrzebne będą materiały dołączone do druku poniżej. Każdemu dziecku drukujemy pierwsze dwie strony z rytmami, tak aby każdy miał plansze przed sobą. Dodatkowo stronę numer trzy drukujemy tyle razy, aby każde dziecko dostało swój zestaw kartoników w woreczku (każdy po dwa mikołaje, dwa renifery i dwa elfy). Łącznie sześć kartoników na każde dziecko.
Dzieci kończą układać rytmy, na wzór tych rozpoczętych. Pózniej, nauczyciel może zacząć układać rytm na tablicy, wykorzystując do tego karty dołączone do druku na stronie numer cztery (są one większe, aby dzieci z oddali widziały zaczęty rytm). Dzieci widząc ułożony na tablicy rytm kończą go używając do tego swoich kartoników.
7. Jaki to prezent? – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel przed zajęciami drukuje sylwetkę św. Mikołaja z workiem na plecach, oraz kartoniki z prezentami. Sylwetkę Mikołaja laminuje i wycina brązowe koło znajdujące się na worku Mikołaja. Dzieci siadają w kole wraz z nauczycielem. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że zadaniem dzieci jest pomóc Mikołajowi odgadnąć jakie prezenty zapakowały mu elfy dla dzieci.
Nauczyciel przykłada kartoniki z zabawkami za kartę z Mikołajem, tak, aby przez wycięte koło, widać było kawałek zabawki. Dzieci muszą odgadnąć o jaką zabawkę chodzi. Kiedy jest im ciężko, mogą uzyskać małą podpowiedź od nauczyciela.
8. Mały, większy, największy – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel drukuje i wycina kartoniki z prezentami i wkłada je do koperty (są trzy strony, więc będą trzy koperty). Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Dzieci siadają przy stolikach. Każda grupa dostaje swoją kopertę. Zadaniem dzieci jest posortowanie prezentów i ułożenie ich w kolejności od najmniejszego do największego i przyklejenie ich w ten sposób na kartkę.
9.Karty pracy
Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. Na pierwszej ich zadaniem jest doprowadzić Mikołaja do worka z prezentami, a na drugiej spróbować narysować i pokolorować swojego Mikołaja na siatce.
Na koniec przypominam, że na stronie ukazały się już do tej pory dwa Mikołajkowe wpisy, do których również Was odsyłam w poszukiwaniu inspiracji na zajęcia. Link do pierwszego znajduje się tutaj, a do drugiego, na zajęcia z języka angielskiego tutaj. Życzę udanych Mikołajkowych zajęć 🙂