Listopad kojarzy nam się z pluchą i deszczem, i właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis. Skakanie przez kałuże, zabawy z parasolem, krople deszczu i wiele innych ciekawych aktywności znajdziecie w dzisiejszym wpisie. Będzie Bingo, jesienna piosenka, wierszyk, karty pracy i mnóstwo zabaw! Zaczynajmy 🙂
Jesienna plucha – nowy scenariusz zajęć wraz z materiałami do pobrania
- Skaczemy przez kałuże – zabawa aktywizująca do zajęć
Nauczyciel rozkłada na dywanie o jedną szarfę mniej niż jest dzieci. Dzieci swobodnie biegają po dywanie do dźwięku tamburyna, a gdy muzyka ucichnie jak najszybciej wskakują do kałuży (szarfy). Dziecko, które nie zdąży wskoczyć do żadnej szarfy, siada obok i dopinguje pozostałym. Za każdym razem nauczyciel zabiera jedną szarfę. Zwycięzca ma za zadanie zgadnąć temat dzisiejszych zajęć.
2. Jesienna plucha – wprowadzenie do tematu
Dzieci wraz z nauczycielem siadają na dywanie w kółeczku. Nauczyciel pyta dzieci z czym kojarzy im się jesienna plucha. Dzieci na ochotnika dzielą się swoimi pomysłami. Po skończonej burzy mózgów nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje późnej jesieni – deszczowej pogody. Omawia je wraz z dziećmi, a na koniec pyta dzieci czy lubią kiedy pada deszcz.
3. Jesień – słuchanie wiersza i rozmowa
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz Józefa Czechowicza pt. Jesień, który znajdziecie poniżej do pobrania w formie jesiennego plakatu na gazetkę. Po skończonym czytaniu nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
-Co robił las?
-Co pojawiło się rano?
-Co to jest mgła?
-Jakie rośliny były wymienione w wierszu?
-Jaka pogoda panuje jesienią?
-Co to znaczy, że: jesień gra na skrzypcach?
4. Nauka piosenki pt. Deszczowa piosenka, zespołu Śpiewające Brzdące
Nauczyciel śpiewa wraz z dziećmi piosenkę pt. Deszczowa piosenka. Na słowa: kap, kap, kap dzieci unoszą ręce do góry, a na słowa: Deszczyk z nieba spadł – dotykają podłogi.
5. Zagubione krople deszczu – zabawa ruchowa
Przed zabawą nauczyciel drukuje, laminuje i wycina kartoniki z kroplami deszczu. Każdą kroplę przecina na pół, wzdłuż przerywanych linii. Gotowe kartoniki wkłada do worka. Dzieci przed zabawą losują po jednym kartoniku z worka. Przedszkolaki tańczą do piosenki: Deszczowa piosenka z kartonikami w ręce, a kiedy muzyka ucichnie, zadaniem dzieci jest odnalezienie osoby, która na swoim kartoniku ma tą samą literkę, tylko pisaną z dużej/małej litery. Prościej mówiąc, dzieci, które mają tą samą literkę muszą połączyć się w pary. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
6. Pochmurne Bingo – zabawa dydaktyczna
Przed zabawą nauczyciel drukuje pomoce. Pierwszą stronę z małymi kartonikami dla dzieci o jesiennej pogodzie drukujemy tyle razy, aby każde dziecko z grupy mogło wylosować po cztery kartoniki. Drugą stronę z planszą do gry Bingo drukujemy tyle razy ile mamy dzieci w grupie. Trzecią zaś tylko raz, dla siebie.
Przed zabawą dzieci losują z woreczka, każdy po cztery małe kartoniki (mogą się powtórzyć). Potem nauczyciel rozdaje każdemu kartę do gry (można na niej zagrać cztery rundy). Nauczyciel kładzie przed sobą osiem kartoników z obrazkami jesiennej pogody (ułożone losowo, obrazkiem do dołu). Dzieci siedzą w kółeczku, każdy ma przed sobą swoją planszę do gry oraz po cztery kartoniki.
Nauczyciel po kolei odwraca obrazki z pogodą i pokazuje do góry obrazek, tak, aby wszystkie dzieci go zobaczyły. Ten, kto wylosował kartonik z takim samym obrazkiem układa go na planszy. Nauczyciel nadal odsłania kartoniki, a dzieci patrzą czy mają taki sam i umieszczają go na swojej planszy.
Ten, kto pierwszy ułoży wszystkie swoje kartoniki (cztery), krzyczy: BINGO! i wygrywa. Zabawę można powtarzać parę razy.
7. Czy to jesień? – zabawa ruchowa
Nauczyciel rozkłada w sali na dywanie dwie obręcze hula- hop. Przy jednej stawia jakiś symbol jesieni (kasztany, żołędzie, jarzębina itp), przy drugiej nic. Po drugiej stronie sali, z szarf gimnastycznych, lub malarskiej taśmy ustawia linię startu. Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina kartoniki potrzebne do zabawy.
Dzieci ustawiają się na linii startu w rzędzie (jedno obok drugiego), a nauczyciel stoi pomiędzy dwiema obręczami hula-hop. Pokazuje dzieciom obrazki nazywając je, a zadaniem dzieci jest dobiegnięcie/doskoczenie na jednej nodze/doczołganie się/przeskoczenie jak żabki itp, (w zależności od komendy nauczyciela) do odpowiedniego koła. Jeżeli dany przedmiot kojarzy im się z jesienią, wskakują do koła oznaczonego jako jesień, jeżeli nie – do drugiego. Zabawa trwa, dopóki nie skończą się kartoniki z obrazkami.
8. Karty pracy
Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej zadaniem dzieci jest rysować po śladzie i kolorować chmurki, a w drugiej policzyć przedmioty i zapisać ich ilość.
9. Kolorowy parasol – praca plastyczna
Pobrane materiały – obrazek z parasolką – należy wydrukować na kartkach z bloku technicznego. Każde dziecko dostaje swój obrazek z parasolką. Dzieci malują farbami swoje kolorowe parasolki. Starszaki mogą również je wyciąć.
Życzę Wam udanych deszczowych zajęć 🙂 Jeżeli potrzebujecie więcej pomysłów w tym temacie na deszczowy listopad, koniecznie dajcie znać w komentarzach!