W dzisiejszym wpisie zajmiemy się tematem, który ciekawi właściwie większość przedszkolaków, czyli zwierzętami mieszkającymi w dżungli. Przygotowałam dla Was cały scenariusz zajęć opierający się na tym temacie. W tekście znajdą się informację, które zabawy wykorzystać z młodszymi dziećmi (3-4 lata), a które ze starszymi (5-6 lat). No to zaczynajmy.
Po przywitaniu się z dziećmi, którąś z piosenek ( o tychże piosenkach na przywitanie zrobię osobny wpis, bo naprawdę jest z czego wybierać), lub rymowance, zaczynamy od wprowadzenia dzieci do tematu zajęć, a mianowicie od kart – flashcards.
- Karty Flashcards
Do pobrania znajdziecie gotowy pdf z dziesięcioma różnymi obrazkami zwierząt mieszkających w dżungli. Ja zawsze zaczynam od wspólnego liczenia i jednoczesnego wykładania na dywan kart obrazkiem do dołu (tak, aby nie było widać co omawiamy),np. Let’s guess how many cards we have today! Can you count with me, please? 1,2,3…….
Po czym po kolei proszę chętne lub grzeczne dzieci, aby odkrywały karty (każdy po jednej) po czym wspólnie wymawiamy nazwę, w tym przypadku danego zwierzęcia. Po odkryciu wszystkich kart, dzieci jeszcze raz powtarzają za mną nazwy zwierząt.
A tutaj znajdziecie gotowe karty flashcards do pobrania:
- Piosenka do danego tematu
Bardzo fajną propozycję piosenki dotyczącą zwierząt podaje strona Super Simple Song, a piosenka nosi tytuł Walking in the jungle. Nie mam nic przeciwko puszczania dzieciom krótkich bajeczek dotyczących danego tematu podczas zajęć, ale w przypadku tej piosenki, nie potrzebujemy nawet ekranu. Tutaj można razem z przedszkolakami ustawić się w pociąg i tańczyć według danego schematu w piosence i zgadując jakie zwierzę słyszymy.
Ja bardzo często podczas tej piosenki chowam wcześniej w sali ukryte karty flashcards zwierząt występujących w tej piosence (do pobrania na stronie Super simple song) i podczas naszego chodzenia po dżungli szukamy tych obrazków, które zwierzę słyszymy w danym momencie w piosence.
- Zabawy z kartami flashcards
Zabaw z użyciem wydrukowanych kart flashcards jest mnóstwo, dlatego zrobię o tym osobny wpis. Do tematu Jungle animals proponuję umieścić karty flashcards w różnych częściach sali i wydawać komendy, przy okazji ucząc dzieci oprócz nazw zwierząt także czynności, które padły w piosence:
-Jump to crocodile
-Skip to elephant
-Walk to monkey
-Stomp to tiger
I dodać parę od siebie, np:
–Run to parrot
-Fly to lion
-Crawl to snake
Zadaniem dzieci jest wykonanie polecenia czyli dobiegnięcie, podskoki, tupanie, czy czołganie się do danego zwierzęcia. Zabawa ta nadaje się dla grupy 4,5 i 6 latków, chociaż czasami niektóre 3 latki też w miarę szybko załapią zasady.
- Jungle animals Bingo
Przygotowałam dla Was dwie różne wersje bingo. Pierwsza, łatwiejsza, jest idealna dla młodszych dzieci (3 i 4 latki), bo do skreślenia są tylko cztery zwierzęta. W trudniejszej wersji, mamy po sześć obrazków na jednej karcie bingo. Będzie ona idealna dla starszaków.
Na czym polega gra w bingo?
Każde dziecko powinno mieć przed sobą swoją kartę do gry w bingo, a więc musisz wydrukować tyle plansz do gry w bingo ile masz dzieci. Mi zdarzało się prowadzić bingo nawet w grupach dwudziestoosobowych, dlatego wszystkie karty drukowałam podwójnie. Nie ma powodu do przejmowania się tym, że dwie osoby trafią na taką samą kartę do gry w bingo, najwyżej dwie osoby po prostu wygrają w tym samym czasie.
Najlepiej żeby każda karta do gry w bingo była zalaminowana. Wtedy każde dziecko dostaje zwykły pisak/mazak do rysowania po papierze, i jeżeli usłyszy, że wypowiadam to słowo, które znajduje się na jego karcie, skreśla pisakiem dany obrazek. Wygrywa osoba, która jako pierwsza skreśli wszystkie obrazki i krzyknie bingo.
W zależności od ilości czasu, który posiadacie, można zakończyć grę na pierwszym bingo i ogłosić zwycięzcę, a można też grać dalej (trzy pierwsze miejsca na podium), lub dopóki wszyscy nie będą mieć bingo (ta opcja sprawdza się głównie w małych grupach). U mnie przedszkolaki uwielbiają bingo, więc na jednych zajęciach gramy w nie co najmniej dwa razy.
Karty pomazane pisakami bardzo łatwo umyć. Wystarczy przetrzeć je lekko nawilżoną mokrą chusteczką.
Bingo dla młodszych dzieci znajdziecie do druku tutaj:
A tutaj znajdują się karty do gry w Bingo dla starszych dzieci.
- Jungle animals memory
Memory bardzo fajnie sprawdza się w dosyć małych grupach, gdyż przy większej ilości dzieci (15 i więcej) przedszkolaki szybko nudzą się czekając na swoją kolej ( mowa o 3 i 4 latkach) bo starszaki starają się z zaciekawieniem patrzeć, gdzie poprzednicy odłożyli karty, aby samemu móc zdobyć parę.
Przygotowałam dla Was do druku i samodzielnego wycięcia plansze do gry w memory. Pamiętajcie tylko, aby przed wycięciem przykleić z drugiej strony do kart tło, aby nie było widać co znajduje się na obrazku.
Przygotowałam także dla Was do pobrania trzy różne tła w temacie jungli, do wyboru, koloru 🙂 Ja zazwyczaj od razu planszę do gry memory drukuje dwustronnie, aby na tej samej kartce z tyłu znajdowało się już tło. Oczywiście przed pocięciem memory zawsze je laminuję, żeby posłużyło mi przez długi czas.
Jak grać w memory?
Mamy dwie plansze, na których są te same zwierzątka (każde zwierzę ma swoją parę). Wycinamy z planszy każde zwierzątko osobno i chowamy małe obrazki do koperty. Na zajęciach wysypujemy z koperty wszystkie karty obrazkiem do dołu ( a tłem do góry). Każda karta ma takie samo tło, żeby było trudniej odgadnąć. Każdy przedszkolak po kolei odkrywa dwie karty, szukając pary. Jeżeli odnajdzie parę zabiera ją dla siebie, jeżeli nie, odkłada obrazki w to samo miejsce, z którego je zabrał. (wszystkie inne dzieci patrzą, co kto i gdzie odłożył, aby łatwiej im było znaleźć parę).
Oczywiście nie muszę chyba przypominać, że za każdym odkryciem karty (nawet te nie do pary) przedszkolak mówi po angielsku nazwę zwierzęcia, które odkrył. (Jeżeli nie pamięta pomagają mu inne przedszkolaki). Wygrywa osoba, która miała najwięcej par.
Grę można także urozmaicić, umawiając się z dziećmi przed rozpoczęciem, że w zestawie znajdzie się jeden obrazek (umawiacie się wspólnie, że np będzie to elephant), który po wylosowaniu go będzie powodował, że pozbywamy się wszystkich zdobytych do tej pory par. Wtedy gra zyskuje trochę smaczku, dzieci bardzo lubią, uważać, aby na nic nie natrafić, rośnie wtedy napięcie w grze.
Karty memory do samodzielnego wycięcia oraz tło znajdziecie tutaj:
- Zabawa z powtórzeniem słownictwa z poprzednich zajęć
Na koniec zawsze w formie zabawy, powtarzamy słownictwo z poprzednich zajęć. Tego dnia, dużo było zabaw siedzących, więc ostatnia zabawa będzie ruchowa (zwłaszcza w młodszych grupach trzy i czterolatków jest konieczne, aby znalazło się pół na pół zabaw siedzących i ruchowych. W innym przypadku dzieci bardzo szybko się znudzą i nie będą zainteresowane tematem, a tego nie chcemy).
Do zabawy potrzebne będa karty flashcrads z poprzedniego tematu i muzyka. Dzieci poruszają się/tańczą na dywanie do muzyki. Gdy muzyka się zatrzyma dzieci zastygają. Kto się poruszy musi powiedzieć co znajduje się na danej karcie flashcards z poprzednich zajęć. (oczywiście jak nie pamięta, pomaga mu cała grupa). I tak powtarzamy, aż do wykorzystania wszystkich kart obrazkowych.
- Zakończenie, pożegnanie
Ja często zajęcia kończę piosenką (np. Super simple song z pokazywaniem). I zawsze na koniec zajęć pamiętam o pieczątkach i/lub naklejkach dla grzecznych i aktywnych przedszkolaków.
8. Plakat jungle animals
Zostawiam Wam także plakat na gazetkę dla rodziców co w tym tygodniu przerabiacie na języku angielskim:
Mam nadzieję, że materiały okażą się pomocne. Jeżeli podobał Wam się ten wpis, zachęcam oczywiście do komentowania. Może podzielicie się tym, jak w waszych grupach wygląda temat zwierząt mieszkających w jungli 🙂
Dziękuję bardzo świetne materiały.
Świetnie przygotowana lekcja. Dziękuję za podzielenie się swoją pracą 🙂