Jak mieszkamy? Jakie pomieszczenia znajdują się w domu? Co znajduje się w danym pomieszczeniu? Na te i inne pytania Wasze przedszkolaki znajdą odpowiedź w tym wpisie. Wszystko oczywiście poprzez zabawę i pomocnicze materiały, które dostarczam Wam do pobrania.
Mój dom – cały scenariusz zajęć
- Dom, dom, kto tu mieszka? – zabawa wprowadzająca do zajęć
Dzieci stają w kręgu. Nauczyciel mówi: “Dom, dom, kto tu mieszka?” i rzuca piłkę do wybranego dziecka. Dziecko, które złapie piłkę, mówi, kto mieszka w jego domu (np. mama, tata, brat, siostra).
2. Rodzaje domów i pomieszczeń – rozmowa i karty obrazkowe
Dzieci zostają w kręgu. Nauczyciel opowiada dzieciom o różnych rodzajów domów posiłkując się fotografiami. Następnie prosi dzieci, aby wymieniły jakie znają pomieszczenia w domu. Nauczyciel kładzie na dywanie obrazkiem do dołu obrazki z pomieszczeniami. Dzieci po kolei odkrywają je, nazywają i dzielą na sylaby
3. Nauka piosenki pt. Mały domek mam wraz z pokazywaniem
Dzieci tańczą do piosenki Mały domek mam zespołu HeyKids. Nauczyciel tańczy wraz z dziećmi pokazując ruchy. Piosenka jest krótka, ale śpiewa się ją ponownie – coraz szybciej (wraz z pokazywaniem).
4. Jakie to pomieszczenie? – zabawa dydaktyczna
Przed zajęciami nauczyciel drukuje i wycina kartoniki z różnymi domowymi akcesoriami i sprzętami. Nauczyciel umieszcza w sali pięć różnych szarf (tworząc z nich koła). Przy każdej szarfie umieszcza obrazek pomieszczenia: kuchnię, łazienkę, sypialnię, salon i pokój dziecka. Następnie na środku nauczyciel rozsypuje i miesza kartoniki obrazkami do dołu. Dzieci po kolei podchodzą, odkrywają po jednym kartoniku, nazywają go i umieszczają do prawidłowego zbioru.
5. Prawda czy fałsz? – zabawa ruchowa
Nauczyciel drukuje kartoniki z napisami prawda fałsz, oraz kartkę z pytaniami pomocniczymi. Obie kartki rozkłada przed zabawą w dwóch różnych kątach sali, a po przeciwnej stronie ustawia dzieci na linii startu na całej długości sali. Nauczyciel czyta zdania związane z pomieszczeniami i sprzętami w domu, a zadaniem dzieci jest dobiegnięcie do odpowiedniego napisu, w zależności od tego, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Dzieci mogą też skakać na jednej noce/czołgać się/podskakiwać itp.
6. Wycinanka – dom
Każde dziecko dostaje kartę z elementami do wycięcia, nożyczki, kleje oraz grubą kartkę na przyklejenie domku. Zadaniem dzieci jest wycięcie wszystkich elementów, złożenie z nich domu i przyklejenie go na nową kartkę.
7. Domki – uzupełnianie karty pracy
Zadaniem dzieci jest rysować po śladzie domki od 0 do 20. Później dzieci mogą pokolorować swoje domki.
8. Plakat
Na koniec dołączam plakat domu z podpisanymi pomieszczeniami
Dajcie znać w komentarzach, kiedy przerabiacie z dziećmi temat domu i pomieszczeń oraz czy wpis okazał się przydatny 🙂
Bardzo dziękuję za ten scenariusz, super materiały!
Dziękuję za inspirację i materiały