Dziś będzie o emocjach. Myślę, że jest to bardzo potrzebny temat do przerobienia na początku roku, aby każdy przedszkolak potrafił słowami opisać emocję, jaka się w nim pojawia. Oprócz kart obrazkowych, piosenki i karty pracy znajdziecie również zabawę ruchową, dydaktyczną, pracę plastyczną oraz plakat.
Moje emocje – scenariusz zajęć z materiałami
- Powitanie – zabawa integracyjna
Dzieci siedzą w kole na dywanie i do piosenki podają sobie piłkę. Kiedy muzyka się zatrzyma, dziecko, które trzyma w ręce piłkę odpowiada na pytanie: Jak się dzisiaj czujesz? Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Karty obrazkowe – wprowadzenie do tematu
Dzieci wraz z nauczycielem siedzą w kole na dywanie. Nauczyciel prezentuje dzieciom karty obrazkowe i omawia z nimi emocje. Dzieci dzielą je na sylaby. Następnie nauczyciel kładzie karty obrazkowe na dywanie obrazkiem do dołu. Odwraca wybraną przez siebie kartę dosłownie na sekundkę (robi to bardzo szybko, tak, żeby karta tylko migła dzieciom), a zadaniem dzieci jest wyłapanie jaka karta została odkryta i nazwanie emocji.
3. Nauka: piosenki o emocjach zespołu: Little Angel wraz z pokazywaniem
Dzieci słuchają piosenki i wraz z nauczycielem pokazują daną emocję (robiąc taką samą minę). Karty z poprzedniej zabawy mogą nadal zostać rozłożone na dywanie, a dzieci mogą też pokazywać o której emocji śpiewa pani w piosence.
4. Co to za emocja? – zabawa ruchowa
Przed zabawą nauczyciel drukuje, laminuje i wycina pomoce dołączone w pliku do pobrania poniżej. Gotowe kartoniki wkłada do woreczka. Dzieci losują po jednym kartoniku. Tańczą swobodnie do sali do: Piosenki o emocjach zespołu: Little Angel. Kiedy muzyka ucichnie zadaniem dzieci jest znalezienie osoby, która ma na krateczce podobną emocję (połowa dzieci wylosuje obrazek z emotką, a połowa obrazek z dziećmi, które wyrażają daną emocję). Zadaniem dzieci jest połączyć je ze sobą. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
5. Kostka pełna emocji – zabawa dydaktyczna
Przed zajęciami nauczyciel drukuje kostkę na kartce z bloku technicznego. Wycina i skleja ze sobą boki, tak aby powstała kostka. Dzieci siedzą w kole. Po kolei podchodzą i rzucają kostką, po czym wszyscy próbują nazwać i pokazać emocję, która wypadła.
6. Emocje na twarzy – karta pracy
Dzieci uzupełniają kartę pracy, w której ich zadaniem jest dorysować na twarzach dzieci różne emocje
7. Maski – praca plastyczna
Do pracy plastycznej będą potrzebne okrągłe papierowe talerzyki, drewniane patyczki laryngologiczne, kleje, pisaki/farby/kredki. Każde dziecko dostaje po jednym talerzyku, patyczku, kleju. Dzieci farbami lub pisakami malują na talerzykach twarze, wyrażające jakąś emocje. Potem podklejają dołem z tyłu patyczek, za który można trzymać głowę. Później opisują jaka emocja powstała lub odgrywają ze swoją emocją różne scenki.
8. Uczucia i emocje – plakat
Na koniec dołączam plakat na gazetkę o uczuciach i emocjach
To już koniec scenariusza o emocjach, a Wy koniecznie napiszcie w komentarzach, czy temat emocji przerabiacie na początku roku przedszkolnego, czy skupiacie się tylko na integracji i zasadach grupowych?