Już osiemnastego października przypada Dzień Poczty oraz Dzień Listonosza. Z tej okazji przygotowałam dla Was cały scenariusz zajęć od A do Z, wraz z materiałami. Będzie różnorodnie, ciekawie, a przede będzie wiele propozycji do wyboru, dzięki czemu scenariusz można podzielić na dwa dni. W takim razie zaczynajmy 🙂
Dzień Poczty i Dzień Listonosza – scenariusz zajęć dydaktycznych
- Krążąca przesyłka – zabawa na powitanie
Do tej zabawy będziesz potrzebować pusty karton po jakiejś przesyłce, nie musi być duży. Po prostu jakieś pudełko wyglądające na paczkę.
Dzieci siedzą na dywanie w okręgu. Ich zadaniem jest podawanie sobie z rąk do rąk przesyłki wraz z wypowiedzeniem imienia osoby do której trafia paczka, np. Przesyłka dla Daniela/Oliwii/Mateusza. Zabawa kończy się, kiedy paczka obejdzie dookoła i każdy wypowie imię dziecka siedzącego obok siebie.
2. Na poczcie – czytanie wiersza M. Brykczyńskiego
Dzieci słuchają wiersza czytanego przez nauczyciela (wiersz znajduje się na plakacie dołączonym w formie pdf do powieszenia na gazetce w sali), po czym odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- Po co ludzie przychodzą na pocztę?
- Gdzie przykleja się znaczki?
- Co można wysłać na poczcie?
- Ile ludzi było na poczcie?
- Kto z Was był kiedykolwiek na poczcie i co robił?
- Na czym polega praca listonosza?
Nauczyciel w opowiadaniach o poczcie może wspomagać się kartami obrazkowymi wraz z podpisami, które można znaleźć do pobrania poniżej.
3. Pocztowe skojarzenia – zabawa ruchowa
Do zabawy potrzebne będą materiały dołączone poniżej. Nauczyciel przed zajęciami wycina wszystkie kółeczka z przedmiotami. Dzieci siedzą w kołeczku, a na środku koła nauczyciel rozkłada obrazkami do doły wycięte kółeczka. Dzieci po kolei wstają i odkrywają obrazki. Jeżeli przedszkolak znajdzie na obrazku coś związanego z pocztą, wszyscy wstają i tańczą z radości. Jeżeli na obrazki nie ma nic, co mogłoby kojarzyć się z pocztą, osoba, które odkryła obrazek obiega całe koło i siada na swoim miejscu. Zabawa trwa, dopóki wszystkie obrazki nie zostaną odwrócone.
4. Skrzynka na listy – praca plastyczna
Najlepiej jakby każde z dzieci na Dzień Poczty przyniosło małe kartonowe pudełko do ozdoby. Wówczas dołączony przeze mnie plik z kolorowankami listów, dzieci mogłyby pokolorować, wyciąć i przykleić na jedną stronę swojej skrzynki. Resztę stron skrzynki na listy,dzieci mogą ozdobić po swojemu, przyklejając na nią wycinki z papieru kolorowego. Na koniec nauczyciel wycina otwór na wrzucanie listów i skrzynka gotowa.
Jeżeli jednak dzieci nie będą miały swoich paczek, plik załączony poniżej możesz wykorzystać jako kolorowanki dla dzieci.
5. pocztówka z przedszkola – tworzenie kartki
Do scenariusza dołączam także plik z kartką, w której dzieci mogą narysować co robią w przedszkolu/czym się bawią, włożyć do koperty i wrzucić do swojej skrzynki na listy.
6. Adresujemy list
Przed tym zadaniem nauczyciel tłumaczy dzieciom kto to jest adresat (odbiorca) i nadawca, oraz, w którym miejscu na kopercie oznaczamy jednego i drugiego. Dzieci siadają przy stolikach. Nauczyciel rozdaje dzieciom wydrukowany wcześniej plik z kopertą, na której oznaczone są miejsca adresata i nadawcy. Zadaniem dzieci jest narysować (lub nakleić) w lewym górnym rogu siebie jako nadawcę, oraz rodziców/ciocię/panią w przedszkolu/babcie w polu adresata. Prace mogą zawisnąć w przedszkolnej galerii.
7. Karty pracy
Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej mają za zadanie doprowadzić paczkę na pocztę rysując po śladzie, a w drugiej znaleźć drogę tak, aby list trafił do skrzynki.
Na dziś to wszystko. Dajcie znać w komentarzach co jeszcze ciekawego robiłyście z przedszkolakami na Dzień Poczty i Dzień Listonosza 🙂