Dokładnie dwunastego kwietnia obchodzimy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki. Dlatego też, publikuje dziś nowy wpis zawierający scenariusz zajęć o podniebnych podróżach. Znajdziecie w nim zabawy ruchowe i dydaktyczne, zabawy matematyczne, karty pracy, piosenkę z pokazywaniem i pracę plastyczną 🙂
Podnebne podróże – scenariusz zajęć z materiałami
- Samoloty – ruchowa powitanka
Jest to zabawa idealna na rozgrzewkę przed zajęciami. Na hasło nauczyciela dzieci wykonują następujące polecenia:
- samoloty lądują – dzieci kładą się dywanie na brzuchu
- samoloty startują – dzieci wstają z leżenia na brzuchu, biegną przed siebie i rozkładają ręce (skrzydła)
- samoloty latają – dzieci biegają po sali z rozłożonymi rękami
- samoloty witają się – dzieci mijając się w locie przybijają sobie piątki
Potem samoloty znów lądują. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Karty obrazkowe – wprowadzenie do tematu
Zanim nauczyciel przedstawi dzieciom karty obrazkowe, przeprowadza burzę mózgów. Dzieci odpowiadają na pytanie: z czym kojarzy się im lotnisko. Po skończonej rozmowie, nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki. Dzieci nazywają obrazki i dzielą je na dwie grupy (wkładają je do dwóch różnych obręczy hula-hop): te, które były wymienione w burzy mózgów, oraz te, o których przedszkolaki wcześniej nie mówiły. Następnie liczą obrazki z każdego zbioru i porównują, których jest więcej, a których mniej.
Obrazki znajdują się do pobrania poniżej
3. Jestem pilotem – nauka piosenki wraz z pokazywaniem
Dzieci uczą się słów piosenki autorstwa Śpiewające brzdące, pt. Jestem pilotem. Tańczą do piosenki wraz z nauczycielem. Na słowa refrenu: Lecimy hen wysoko… dzieci udają samoloty i latają po całej sali, śpiewając. Link do piosenki, oraz słowa piosenki w formie plakatu na gazetkę znajdziecie do pobrania poniżej.
4. Wakacje, czy podróż biznesowa? – zabawa dydaktyczna
Do tej zabawy potrzebne są materiały, które znajdziecie do pobrania poniżej, oraz dwie obręcze hula-hop. Przy każdej z obręczy kładziemy po jednym obrazku walizki, wraz z podpisem. Do pierwszej, wakacyjną walizkę, a do drugiej biznesową. Na dywanie (obrazkiem do dołu) kładziemy pomieszanie kartoniki z rzeczami, które mogą znaleźć się w walizce. Dzieci po kolei podchodzą i losują po jednym kartoniku i próbują nazwać element, podzielić go na sylaby i dopasować do odpowiedniej walizki.
5. Samolot, walizka, czy czapka pilota? – zabawa matematyczna
Do tej zabawy również potrzebne będą materiały, które dołączyłam poniżej. Karty należy wydrukować w większej ilości, tak aby każde dziecko miało po pięć obrazków: czapki pilota, samolotu i walizki. Każdemu osobno pakujemy kopertę, w której znajduje się piętnaście obrazków (pięć czapek, pięć samolotów i pięć walizek). Każde dziecko otrzymuje taki sam zestaw. Dzieci siadają na dywanie w rozsypce, ze swoimi zestawami.
Nauczyciel na tablicy układa prosty rytm (do materiałów dołączyłam również większe karty, dla nauczyciela). Rytm może brzmieć: samolot-samolot-czapka pilota-walizka. Dzieci odtwarzają na dywanie ten sam rytm co nauczyciel.
Następnie nauczyciel na tablicy zaczyna inny rytm, a zadaniem dzieci jest go skończyć. Na przykład: walizka-walizka-samolot-czapka-walizka-walizka-samolot-czapka-walizka….. I zostawia, aby dzieci dokończyły swój rytm. Zadaniem dzieci, nie jest ułożenie tego samego, a sama kontynuacja rytmu.
Następnie nauczyciel wymyśla inny rytm. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Podniebne podróże – karty pracy
Kart pracy do tego tematu stworzyłam pięć, do samodzielnego wyboru w zależności od wieku i umiejętności czy zainteresowań dzieci.
7. Samolot czy lotnisko? – zabawa dydaktyczna.
Przed zabawą rozkładamy po jednej szarfie w dwóch różnych rogach sali. W każdej z szarf kładziemy kartonik (który znajduje się w materiałach do pobrania). W jednej: na lotnisku, a w drugiej: w samolocie. Zadaniem nauczyciela jest również wycięcie przygotowanych poniżej do pobrania kartoników i włożenie ich do woreczka.
Dzieci siadają w kole i podają sobie piłkę do piosenki: Jestem pilotem. Kiedy muzyka się zatrzyma, osoba, która trzymała piłkę losuje jeden kartonik. Zadaniem dziecka jest zaniesie kartonika do odpowiedniej szarfy. Gramy, dopóki nie skończą nam się wszystkie kartoniki.
8. Samolot – praca plastyczna
Samolot potrzebny do wykonania pracy plastycznej, znajduje się w materiałach do druku. Należy do wydrukować na grubej kartce z boku technicznego, tyle razy ile mamy dzieci w grupie. Dzieci wyklejają samolot kuleczkami z bibuły, następnie wycinają go.
Na dziś to już wszystko, napiszcie w komentarzach, czy podejmujecie z dziećmi temat podniebnych podróży i w ogóle inne tematy niż w przewodniku dydaktycznym 🙂 Pomoże mi to w przygotowaniach kolejnych scenariuszy zajęć dla Waszych przedszkolaków 🙂