Mamy marzec, czyli czas zmieniającej się pogody. Dlatego idealnie na ten miesiąc sprawdzi się scenariusz zajęć dydaktycznych, który można przypisać do przysłowia: W marcu jak w garncu. Będzie dziś trochę o śniegu, trochę o upale i o tym jak się ubrać odpowiednio do pogody. Zapraszam do skorzystania ze scenariusza 🙂
Pogodowy misz masz, czyli witamy w marcu
- Słońce czy deszcz? – zabawa ruchowa na powitanie
Nauczyciel rozkłada na dywanie szarfy, o jedną mniej niż jest dzieci w grupie. Na hasło nauczyciela świeci słońce – dzieci biegają miedzy szarfami, radośnie tańcząc. Ale gdy usłyszą hasło: pada deszcz – muszą jak najszybciej wskoczyć do kałuży (szarfy). Za każdym razem zabieramy jedną szarfę. Dziecko, które odpadło z gry wita się z wszystkimi przybijając piątkę. Wygrywa dziecko, które zostanie do końca.
2. W marcu jak w garncu – zabawa dydaktyczna
Dzieci siadają w kole. Nauczyciel pyta, czy słyszeli o przysłowiu: W marcu jak w garncu. Dzieci próbują swoimi słowami wytłumaczyć znaczenie przysłowia. Po skończonej burzy mózgów nauczyciel tłumaczy, że w marcu mamy bardzo zmienną pogodę, i że mogą wystąpić praktycznie wszystkie zjawiska pogodowe, czasami wiele z nich może się przeplatać nawet jednego dnia.
Nauczyciel pokazuje dzieciom karty obrazkowe z różnymi zjawiskami pogodowymi (znajdują się one do pobrania poniżej). Dzieci nazywają dane zjawisko po czym dzielą je na sylaby.
3. Jaka to pora roku? – zabawa ruchowa
Do zabawy potrzebne będą poniższe materiały (wydrukowane, wycięte, zalaminowane) oraz cztery obręcze hula-hop. Nauczyciel przed zabawą umieszcza każde z obręczy w różnej części sali i do środka każdego z nich wkłada po jednym kartoniku (wiosna, lato, jesień zima). Dzieci z woreczka losują po jednym obrazku. Następnie biegają po sali do piosenki, a gdy muzyka ucichnie, zadaniem dzieci jest włożenie obrazka do odpowiedniej obręczy hula-hop. Obrazków jest dużo, więc dzieci mogą losować jeszcze raz i całą zabawę można powtórzyć od nowa. Na końcu wszyscy podchodzą do każdej obręczy po kolei i wspólnie zastanawiają się czy obrazki zostały poprawnie umieszczone i czy dana rzecz pasuje do tej pory roku, jeżeli nie to zamieniamy z wyjaśnieniem dlaczego.
4. Kapryśna pogoda – słuchanie i omówienie wiersza autorstwa B. Forma
Nauczyciel czyta dzieciom wiesz B. Formy, pt. Kapryśna pogoda. Wiersz znajdziecie do pobrania poniżej w formie plakatu na gazetkę. Po skończonym czytaniu, nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
- Co dzieje się wiosną?
- Jaka pora roku nadchodzi po wiośnie?
- Czym charakteryzuje się lato?
- Jaka pora roku nadchodzi po lecie i czym się charakteryzuje?
- Jaka to pora roku, kiedy pada śnieg i jest zimno?
- Jaką porę roku najbardziej lubisz i dlaczego?
5. Ubiór odpowiedni do pogody – wycinanka
Dzieci dostają karty na trzy różne stany pogodowe: słońce, deszcz i śnieg. Ich zadaniem jest wyciąć i przykleić do dziecka ubiór odpowiedni do pogody. Dzieci można również podzielić na trzyosobowe zespoły i każda osoba z grupy dostanie kartę z ubiorem na inny stan pogodowy. Grupa, która najszybciej wytnie i przyklei na dziecko ubrania odpowiednie do danej pogody wygrywa.
6. Kolory tęczy – zabawa dydaktyczna
Do tej zabawy, oprócz materiałów, które znajdziesz do pobrania poniżej potrzebujesz bristolu i kredek/flamastrów/farb (czym lepiej Wam malować dużą tęczę).
Dzieci siadają w kole. Na środku znajduje się duży karton oraz kredki/flamastry/farby. Nauczyciel tłumaczy dzieciom zjawisko powstawania tęczy. Jest to zjawisko, do którego potrzebujemy słońca i wody(deszczu). Tęcza powstaje bowiem w wyniku załamania i odbicia promieni światła w kroplach deszczu.
Nauczyciel pyta dzieci, czy wie z jakich kolorów składa się tęcza (najlepiej po kolei). Patrząc od góry, czyli zewnętrznej strony łuku tęczy, kolory tęczy układają się w następującej kolejności: – czerwony, – pomarańczowy, – żółty, – zielony, – niebieski, – indygo, – fioletowy.
Nauczyciel razem z dziećmi rysuje dużą tęczę. Następnie dzieci losują z woreczka kartoniki z kolorowymi przedmiotami. Bristol z namalowaną tęczą znajduje się na środku dywanu. Dzieci na dźwięk tamburyna chodzą/skaczą/na palcach/czworakach przemieszczają się po kole. Gdy dźwięk tamburyna ucichnie, dzieci podbiegają i kładą swój kartonik na odpowiednich kolorach tęczy. Gramy dopóki nie skończą nam się kartoniki.
Na końcu wszyscy podchodzą do tęczy i wspólnie nazywają kolory tęczy po angielsku.
7. Pogodowe karty pracy
Dzieci siadają przy stolikach i wypełniają karty pracy. W pierwszej ich zadaniem jest narysowanie co lubią robić każdą porą roku, a w drugiej pokolorować to samo drzewo w różnych porach roku.
8. Jaka jest dziś pogoda? – dodatkowe materiały
Do wpisu dołączam też kartoniki z różną pogodą. Na gazetce przedszkolnej może zawisnąć pogodowy kącik, gdzie codziennie rano będziecie wspólnie z dziećmi zmieniać pogodę adekwatną do danego dnia.
9. Plakat na gazetkę
Na koniec dołączam plakat traktujący o tym co w tym tygodniu dzieje się na zajęciach przedszkolnych.
A u Was jakie tematy dominują na zajęciach w marcu? Koniecznie napiszcie w komentarzu i dajcie znać co myślicie o pogodowym temacie 🙂